Sunday, July 1, 2007

Plommonglacerade mandelbottnar med färska bär




300 g mandelmassa
3 äggvitor
4– 5 msk plommonmarmelad
1 liter jordgubbar
1 låda björnbör
1 låda hallon

Egentligen gör farbror Ragnar en helt annan mandelbotten än den jag beskriver här, men tyvärr hann jag aldrig få receptet så du får min variant istället:
Riv mandelmassan grovt. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ned äggvitan i mandelrivet. Pensla ett bakplåtspapper med mjukt smör och fodra en rund form med pappret. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen på 175° C tills kakan eller vad man nu skall kalla det fått lite färg på ovansidan (jag tror det tar ungefär 15 minuter eller kanske 30 så du får sitta på en stol framför ugnsluckan och vrålstirra efter färgförändringarna). Låt svalna innan du lossar från pappret. Bred på plommonsylten och täck med bär. Servera eventuellt med en klick turkisk yoghurt.

No comments: