Wednesday, October 10, 2007

Figs e prosciutto

Det här är inte matlagning. Det här är kokt spaghetti med en varm vinägrett och lite garnityr på, kort sagt ett idiotsäkert kort som du drar fram ur rockärmen när du bjudit hem din chef, kungen, Bea Uusman eller någon annan du vill göra intryck på och plötsligt inser att du måste överlåta hela matlagningen till din griniga femåring om du skall hinna städa upp det värsta innan gästerna bankar på dörren. Å andra sidan finns det ju ingen anledning att låta maten stå på bordet och kallna medan chefen, kungen och Bea trasslar av sig skorna i hallen. Så om du ägnar dig att röja i stöket så kan självaste majestätet ta hand om matlagningen när han kommit. Femåringen kan ju alltid assistera.



Beräkna per person:
1 färskt fikon, mjukt och mosigt
1/2 silverlök
1/2 citron (eller en bättre balsamvinäger om du föredrar det)
4 skivor prosciutto, parma- eller serranoskinka
1/2 boll buffelmozzarella (kan uteslutas om din klåpiga mataffär liksom min inte tar in riktig buffelmozzarella)
1 nypa ruccola
röd chili, mild (mest där för syns skull)

Klyfta fikonen. Skiva eller hacka löken. Skiva chilin fint. Låt den eventuella mozzarellan rinna av i en sil och skär eller riv den därefter i bitar. Pressa citronerna men spara någon så att du har en snygg klyfta till varje tallrik. Koka pastan al dente. Värm ett par centimeter olivolja i en kastrull och lägg i löken, men bara en kort stund – ta därefter från värmen, smaka upp med salt, peppar och pressad citron/balsamvinäger (det skall bli lagom syrligt men inte fullt så syrligt som en vinägrett). Blanda spaghettin med den varma lök- och olivoljedressingen och pytsa upp på tallrikar. Dutta dit ruccolan, fikon, skinka, mozzarella, chili, citronklyfta och servera.

7 comments:

Stora Morran said...

Lotta! Du måste hjälpa min kompis Fimpen. Hon bor på Irland nu och den första advent kommer hon hem och ska bjuda sin Irländska fiance på nåt så vulgärt som julbord. Hon måste boka det bästa i hela Stockholm. Vilket är det?

Hilfe

Lotta Lundgren said...

Den frågan är ingen match för mig. Skall Fimpen gå på dagtid alternativ tidig afton så föreslår jag Operakällaren. Är det kväll och om Fimpen vill ha lite show till skinkan så gäller Grand Hotell, Vinterträdgården. Ett tredje alternativ är Ulriksdals Värdshus. Hälsa så gott.

elisabeth said...

idag lagade jag Örtfrästa (puy)linser, en rätt på vilken jag hittade recept i din bok Köksskolan. jag förstår om den boken är svår att följa upp, för den är verkligen oslagbar, men snälla, gör oss en tjänst, ge ut fler kokböcker. det vore underbart. tack på förhand.

ja, just det. jag gjorde buljongkokta kycklinglår (ja, det är ditt recept, från bloggen den här gången) till.

Lotta Lundgren said...

Köksskolan skrevs på kväller och helger, jag hade totalt tre månader på mig och 14 statliga myndigheter skulle godkänna varenda ord. Jag var arg tre månader i sträck. Det var väldigt ansträngande. Men formgivningen är fin. Karin Ahlgren och Kerstin Engberg heter damerna som ligger bakom den. Och grundtanken och strukturen är det inget fel på. Jag och Karin har faktiskt pratat om att ta tag i den där boken igen och göra den igen, utan kompromisser, med humor och under mindre extrem tidspress, men vi orkar inte. Antagligen för att vi har blivit för gamla och för trötta.

Det är väl inte omöjligt att jag gör kokböcker igen, men ska jag vara ärlig så tycker jag att blogg är ett mycket vettigare format. Jag har själv omkring en hyllmeter kokböcker hemma i bokhyllan men öppnar dem aldrig. Och jag menar aldrig. Blogg däremot läser man ju så fort man får lite trökigt på jobbet. Visst är kokböcker trevligare på papper än på skärm, men skall man hjälpa folk med matinspiration innan de kutar hem så är nätet överlägset.

Sen finns det så många kokböcker redan. Kommer nya hela tiden. Dom flesta ungefär likadana. Och de allra flesta förlag som pysslar med kokbokeri är tyvärr ganska konservativa och blir skitnervösa om man kommer och jobbar sig med konstiga idéer och inte vill hålla sig inom 200 sidor, hårdpärm och standardformat.

Men man vet aldrig. Och jag blir väldigt glad över dina fina ord. Tack.

Stora Morran said...

Tack Lotta! Fimpen valde Ulriksdals. Hon ville ha Gammeldags och mysigt framför flådigt på Operakällaren och Grand. Men bra tips!

Unknown said...

Jag kommer gärna och äter detta hurra! Mkt imponerad. Hej från Bea

Lotta Lundgren said...

Jag ska bara renovera hela köket först. Och banta.

Puss,

L.