Wednesday, February 13, 2008

Spaghetti med kronhjärtan och valnötter

I allahjärtansdagspresent önskar jag mig följande:
En hel natts sammanhängande sömn. En gris av marsipan. Stående ovationer. Fred på jorden. Tofflor och tidning.



1 burk kronhjärtan
flicknäve valnötter
bit blåmögelost
6 skivor jamon serrano eller parmaskinka

Bred ut skinkan på bakplåtspapper och rosta i ugn, 200°C, exakt 7 minuter. Pressa spadet ur kronärtskockorna och skiva tunt. Tärna osten så fint konsistensen tillåter. Hacka valnötterna och rosta i torr panna tills de börjar dofta gott. Tillsätt aningen olivolja och kronhjärtan, och låt steka runt ett slag. Tillsätt slutligen osten och låt knappt smälta. Se till att allt blandas. Servera med nykokt spaghetti och rostad skinka.

14 comments:

All is pretty said...

Mmmmm, detta var helt i min smak! Och allt finns i skafferi och kyl hemma, detta blir definitivt middagen ikväll! :)

Jessica said...

En marsipangris vet jag inte, men tysk marsipan kanske, Linzer?

Petra said...

Fred på jorden it is then! Jag hittade din blogg igår och har redan hittat recept att laga till ikväll, superb!

E said...

Jag önskar dig allt ovanstående, Lotta! Utom en gris av marsipan. Det önskar jag ingen.

erik fredrikson said...

o sicken pangbild sen! snyggt!

Världen är liten… said...

Himmel vad gott och enkelt det låter!! Dock har jag lite problem med valnötter, kan jag byta ut dem mot t ex mandel_

Lotta Lundgren said...

Tack, tack. Ni är rara!

Lotta Lundgren said...

Du kan byta ut dem mot vilken annan nöt du vill. Jag skulle rekommendera rostade hasselnötter.

Anonymous said...

...och här kommer stående ovationer från din ständiga beundrarinna för ett enkelt och ändå delikat recept...

J said...

Vilken underbar blogg du har! Den hamnar genast bland favoriterna. Hoppas det var ok för dig att jag länkade hit.

Lotta Lundgren said...

Kära Hanton. Så vitt jag förstår är länkning det mest kärleksfulla man kan ägna sig åt i bloggvärlden. Tack och välkommen!

Sofia S said...

Hej fantastiska matblogg! Nu har du en ny kompis i mig. Hej hej, jag heter Sofia. I kväll skall vi äta Beuf Bourgigignon bara därfor att det var färdigt redan i torsdags. Annars hade jag lagat nåt av dina recept. Läs gärna min blogg! Kram
nr72.blogg.se

Lotta Lundgren said...

Tack, haha, det skall jag göra.

Tina said...

stående ovationer får du av mig, för all inspiration du ger, tack.