Tuesday, March 11, 2008

Kycklingspecial

Vi ska renovera köket. Det hela sparkar igång i slutet av månaden. Tills dess skall frysen vara tom. Jag har precis särskådat innehållet i nämnda frys och det som slår mig är överflödet av frysta kycklingfiléer. Vart jag ser hittar jag nya, skära klunsar täckta med ett tunt lager snöflingor (längst fram i lådorna) eller permafrost (om jag rotar närmare kylelementet). Kanske har du det likadant hemma hos dig? I sådant fall blir du säkert glad att höra att jag planerar ett kycklingfilétema framöver. Tillsammans ska vi äta oss ur den här situationen. Varje försök att förvandla djupfryst kyckling till någonting spännande och delikat kommer att förses med betyg, och jag lovar att inte bli kränkt om jag skulle vara tvungen att underkänna mig själv.

7 comments:

Anna said...

Själv har jag försökt tömma frysen sedan i september och inte lyckats än. Det ramlar ju in nya saker hela tiden. Eller så är de sakerna som redan finns där som parar sig och ynglar av sig. Det kanske är det som hänt med din kyckling?

Lotta Lundgren said...

Haha!

Världen är liten… said...

Oj, vad bra med kycklingtema. Har fastnat i en rutt när det gäller kyckling och skulle verkligen behöva lite inspiration.

majsan said...

Vad smidigt, då kan man bara hålla koll här för att få en lite roligare middagskyckling framöver :) De egna gamla favoriterna känns trista för tillfället, är det månne vårtrötthet?

Unknown said...

Kan du kanske förklara för mig från vilket djur frysta kycklingfiléer kommer ifrån? Inte är det kycklingar ivartfall, det kan jag inte tänka mig med tanke på hur de kan se ut.

Fasiken, jag har ur frysen plockat bröstfiléer på cirka 500 gr. Stora, groteska och inte i närheten av hur en filé ska se ut. Hur stor var inte den "kycklingen"?

Frysen, den skulle må bra av att frostas av men den chansen har man ju inte direkt fått denna vinter.

Sara said...

men vad gör du om kycklingen blir kränkt då? :)

Lotta Lundgren said...

Tomasr - det finns saker du och jag inte vill veta.

Jag misstänker t ex att kycklingstackarna förblir kränkta vad vi än hittar på med dem. Undantaget skulle väl vara Bosarps kyckling som ibland finns att köpa på exempelvis Coop.