Thursday, June 12, 2008

Bakad lax och gröna bönor i ädelost och yoghurt

Ett av världens sämsta djur är den grottfisk som spenderar sitt liv ståendes snett bakom en sten med käftarna på vid gavel, blekögd och eländigt ful i sin väntan på att ett mindre djur ska råka simma in i dess mun. Delvis handlar detta beteende om ren överlevnadstaktik, men här framskymtar också en ovanligt tråkig inställning till livet och tillvaron; aldrig bidra, går det så går det, hit med min småfisk. Grottfisken lever på stora djup och chansen att du ska träffa på någon är mycket liten. Desto större är risken att råka ut för dess mänskliga motsvarighet: personen som aldrig kan just den där dagen ditt flyttlass går, som glömt plånboken hemma igen, som skamlöst gör anspråk på dina grejer när ni separerar och livet igenom kommer hävda sin rätt att äta gott men lika konsekvent vägra lära sig laga mat. Känner du igen dig beträffande det senaste? Gratulerar. Då kan du laga det här.



ca 300 g laxfilé
ca 300 g haricot verts, färska eller frysta
ca 50 g ädelost
ca 1 dl matlagningsyoghurt (10% fett)
päron


Placera laxen i en ugnsfast form, salta och peppra eventuellt och låt gå klar i ugn på 175°C, 10 – 15 minuter beroende på filéernas tjockhet (jag vill ha min lax varm, saftig och på gränsen till rå i mitten, du kanske vill låta den gå lite längre). Smula ädelost och blanda med yoghurt. Koka upp vatten i en stor kastrull, låt ansade bönor plumsa i och sjud mindre än en minut. Slå bort vattnet och låt svalna till ljummet innan du blandar med ost- och yoghurtblandningen. Servera med lax, päron och grönsallad.

7 comments:

Karolina said...

Det bästa med dina recept är att man alltid hittar något man blir vansinnigt sugen på och kan använda till annat. Som här: jag är inte särskilt förtjust i lax, men bönor med ädelostsås och päron tänker jag absolut testa!

Karin said...

Jag är bara så glad att du släpar dig till
a. spisen
b. kameran
c. datorn
d. tillbaka till livet

Kul att se dig!

Marie said...

Jag hoppas att jag inte är någon grottfisk men ibland kan jag känna mig som en. Då ska jag laga det här. Eller också gör jag det en dag när jag är trött efter jobber och inte orkar tänka ut middagsmaten (dvs de flesta av veckans dagar). Tack för tipset!

Lotta Lundgren said...

Käraste Glänta. Det finns inget fiskaktigt med dig någonstans.

Käraste Karin. Det är ju så roligt. Och ni läsare är knark. På riktigt.

Siquidem said...

Det ser oförskämt gott ut. Det blir dagens middag. Mange tack fra Oslo!

bot said...

Det var otroligt gott.

Lotta Lundgren said...

Åh bra!