Sunday, August 17, 2008

Körsbärsmarmelad med mandellikör

År 2008. Myggåret. Getingåret. Och körsbärsåret. Om du saknar eget körsbärsträd kan du med gott samvete ta för dig av grannens. Om grannen misstycker, upplys denne vänligt att körsbären är allas körsbär eftersom man aldrig äger ett träd – man lånar det bara av sina barn.



1 kg körsbär, urkärnade
400 g syltsocker
1/2 dl mandellikör t ex Disaronno Amaretto

Blanda allt en kastrull. Koka upp och låt koka på låg värme, ca 10 minuter. Skumma av. Häll upp på rena, snygga burkar. Enjoy.

11 comments:

Lina said...

Hej hej! Hittade din blogg av ren olyckhändelse för typ ett år sedan nu och har inte kunnat sluta komma hit och kika med jämna mellanrum. Det är märkligt hur man fastnar för just vissa människors liv här bland alla hundratusentals bloggar. =)
Tog nu slutligen steget och lade till dig i min länklista på min egen blogg. Inte för att det är någon större rusningstrafik till min blogg, men kanske hittar någon mer till din intressanta blogg nu. ;) Jag har provat flera av dina recept med chèvre inblandat. =9

Lotta Lundgren said...

Hej Lina! Vad fint att få vara en av dina favoriter. Tack så mycket!

Tina said...

Av alla dina fina och roliga och bra inlägg så tror jag bestämt att jag tycker alldeles särskilt mycket om just det här inlägget.

Maja said...

mmm. Ett tips på variant: Istället för amaretto går det prima med lite rom och mörk choklad (som du smälter ner i sylten). Sedan tar du fram burken en mörk kall kväll, värmer några skedar i mikron och häller över krämig vaniljglass. Mmm. Efterrätten är fixad!

Lotta Lundgren said...

Härliga damer! Tack för beröm och fina recept!

Cecilia said...

Ser underbart ut! Men jag undrar - vilket är det enklaste sättet att kärna ur de förbenade körsbären?

Sen bläddrade jag förresten i Köksskolan hemma hos en kompis härom dagen och insåg IGEN att det är en av världens bästa kokböcker som jag förtvivlat gärna vill ha i min bokhylla! Vet du var den går att få tag på? Kan man köpa ett ex av dig månne?

Lotta Lundgren said...

Cecilia! Det enklaste sättet är att nypa körsbäret tills kärnan hoppar ut vid stjälkens fäste. Det brukar inte vara några som helst problem om körsbären är mogna eller varit frusna.

Sörj inte Köksskolan – den är faktiskt hopplöst föråldrad vid det här laget även om den är trevlig på sitt sätt. Dessutom är den slut på förlaget sedan flera år. Men det händer att det dyker upp något ex på antikvariat. Kolla antikvariat.net

Jag ska skriva en ny bok när jag får tid. Gud vad bra den ska bli. Du är en raring. Tack.

Mangobruden said...

Man kan använda olivurkärnare med.
Har jag hört.

Hälsar

Kvinnan utan eget körsbärsträd

Cecilia said...

Hopplöst föråldrad - knappast!

Skrumpf!

I väntan på din nästa bok ska jag i allafall leta på atikvariat.net. Tack för tipset!

Lotta Lundgren said...

Ärs. Tack för gullet.

Viktoria said...

Jag önskar verkligen att jag hade en granne att låna körsbär av. Amaretto har jag redan.